دامپینگ

دامپینگ یا بازار شکنی از واژگان اقتصادی

بازار شکنی ، قیمت شکنی

بیایید همدیگر را حذف نکنیم

دامپینگ چیست ؟

دامپینگ (dumping) بازار شکنی یا قیمت شکنیاز واژگان اقتصادی است که در تجارت مورد استفاده قرار میگیرد.

 

عبارت است از : فروش یا صادرات یک کالا با قیمت کمتر از هزینه های تمام شده .

به عبارتی دیگر فروش کالا در خارج به قیمتی کمتر از قیمت داخل .

 

برخی کارشناسان معادل فارسی این واژه را رقابت مخرب نیز دانسته اند .

زیر فروشی و .... این اسامی نیز میتواند شامل معادل های فارسی این واژه قرار گیرد .

 

استراتژی کلی دامپینگ

به حذف رقبا و در اختیار گرفتن بازار ، کاهش مازاد موقتی ذخایر کالا و همچنین کاهش ضررهای مربوط به کالای فاقد قابلیت رقابت و فروش مربوط می شود .

با دانستن توضیح اولیه در مورد این واژه به نکته ای اشاره می نمایم :

که در ابعاد کوچکتر مورد بحث می باشد .

آن حمایت از واحدهای صنفی کوچک و متوسط در سطح شهرستان شهریار است .

شاید شما هم در این روزگاران شاهد این اتفاق باشید .

که فلان سوپری محل که سالهای سال مشغول به فعالیت بوده با آمدن فروشگاه های زنجیره ای به دلیل نداشتن مشتری های سابق و زرق و برق فروشگاههای زنجیره ای کسب و کار اقتصادی خود را جمع کرده است .  

این اتفاق فقط در صنف سوپرمارکت داران با فروشگاههای زنجیره ای نیافتاده است .

اما به منزله مثالی قابل لمس تر به بیان آن اشاره نمودم .

این اتفاق در حال وقوع برای اکثر صنوف سطح شهرستان است و به گونه ها و شیوه های متفاوت که به اختصار به آن پرداخته می شود .

  1. رستوران و تالار ها
  2. پخش کنندگان لوازم خانگی
  3. فروشگاههای  پوشاک
  4. فروشندگان قطعات رایانه
  5. تلفن همراه
  6. فست فود ها

بسیاری دیگر از صنوف درگیر این واژه هستند .

دانسته یا نادانسته

برخی از واحدهای صنفی با گرفتن نمایندگی هایی از خارج از شهرستان اقدام به راه اندازی کسب و کاری نموده اند .

در تلاش هستند تا بتوانند بازار را در اختیار خود درآورند .

کسب و کارهای کوچک که ما با آنها خاطرات فراوانی داریم دیگر کمتر به چشم خواهند آمد .

جای آنها را فروشگاههای بزرگ با کارمندان بیشماری که از جوانان همین شهرستان هستند پر خواهند کرد .

آن کاسبی که در همین شهر متولد و بزرگ شده است و سالهای سال نسیه هم که شده اهالی محل را مورد لطف خود قرار میداده است حال در شرف بازنشستگی است .

فرزندش باید برای یکی از همین کسب و کارها مشغول به کار شود .

در ظاهر شهر ما در حال پیشرفت است .

اما هزاران ولی جلوی این به ظاهر پیشرفت وجود دارد .

تشخیص ، تعیین و اثبات دامپینگ مشکل می باشد.

راهکارهای موجود

بنابراین راه های موجود پیچیده و گاهها غیر ممکن به نظر می رسد اما ابزار و روشهای کمک به واحدهای بومی وجود دارد .

ایجاد محدودیتهای تجاری در بازار رقابتی جهت حمایت از صنوف داخل شهرستان .

فرهنگ سازی و تلاش خود مردم شهرستان جهت ارتقای کیفیت صنوف داخل شهرستان .

در آخر حمایت مردم و خرید مردم از واحد های صنفی بومی ، آنهایی که دوستشان داریم و دوست داریم تا همچنان با صورت های خندان آنها را ببینیم .

تلاش کنیم تا با نگاهی متفاوت به خرید هایمان نگاه کنیم و تنها به فکر تخفیفات اندکی که برای ما بار روانی دارد اما برای کاسب شهرمان طوفانی است از مشکلات نباشیم .

بیایید همدیگر را حذف نکنیم

 

نکته : این مطلب بر این اساس نگارش نشده است که اصل فروشگاههای زنجیره ای نادیده گرفته شوند . بلکه بر نظارت بر نحوه فعالیت و شعب تمرکز دارد .

تجمع در آشتیان

تصاویر مرتبط با مطلب تجمع مربوط در آشتیان است .

منبع تصویر 

تجمع در فیروز آباد

تصاویر مرتبط با مطلب تجمع مربوط در فیروز آباد است .

منبع تصویر 

تجمع در شازند

تصاویر مرتبط با مطلب تجمع مربوط در شازند است .

منبع تصویر 

نویسنده مطلب: احسان حسینی آزمون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + نه =